WomenOnly, una tendència emergent


El turisme femení, batejat com a tendència WomenOnly, va sorgir als Estats Units entre els anys 1970 i 1980, es va consolidar ràpidament a Llatinoamèrica i, en els darrers anys, està arrelant a Catalunya.

Foto: Mariajosep Jové-Tarruell


La mitjana d’edat és àmplia, va dels 35 als 65 anys, amb especial incidència en les dones de més de 50 anys. La majoria procedeixen del món de l'educació, la sanitat o l'hostaleria i són solteres, vídues o separades. Tot i que, darrerament l’espectre s’ha ampliat tant pel que fa a l’edat, entre els 28 i 72 anys,  com pel que fa a la situació personal, dones amb parella a qui no li agrada viatjar o no coincideixen en les dates de vacances. El denominador comú rau en la curiositat per conèixer altres realitats, l'estabilitat econòmica i un nivell cultural mig - alt.


Històricament trobar una dona viatgera era una cosa tan rara com una científica o una arquitecta. Els seus mèrits eren menys reconeguts que els dels seus col·legues masculins. Nellie Bly va fer la volta al món en menys de 80 dies poc després que ho fes en la ficció Phileas Fogg. No obstant això, la popularitat del personatge de Jules Verne va eclipsar la gesta real de la periodista nord-americana.

Foto: @eugeniaguri

Avui són elles les que es bolquen a explorar i viatjar. Quina és l'explicació? Segons els especialistes hi ha raons sociològiques antropològiques. Elles tenen una capacitat de socialització més desenvolupada. En canvi als homes els costa més sortir de la zona de confort. Les dones són més inquietes, es mouen més. Elles tendeixen més cap a itineraris de tipus cultural, de botigues o de cura del cos i ells se senten més atrets per tot el relacionat amb la tecnologia, el motor o l'esport. Ells prefereixen fer coses que ja fan, com jugar a golf, pescar o un bon àpat. Elles prefereixen sortir completament de la rutina.

Foto: @teremp25

Vist això no és estrany, que cada dia sorgeixin més ofertes destinades exclusivament a les dones. El turisme té un nínxol de mercat en creixement al qual ofereix experiències amb enfocament femení. La majoria d’aquestes experiències s’ofereixen a través d’agències de viatges. Les tres agències de viatges especialitzades en turisme femení més conegudes són Mujer y Viajera, Focus On Women i WOM Viajes. Malgrat que les destinacions són les mateixes, cadascuna es caracteritza per un tipus de viatge diferent, vivencial, d’experiència i de creixement personal.


Malgrat que encara és d’hora per avaluar l’evolució del turisme femení, els experts coincideixen en el fet que aquest fenomen tindrà més recorregut en els pròxims anys. 


Comentaris