El caganer és una de les figures
més característiques i entranyables de la imatgeria popular nadalenca catalana.
La inserció d’aquesta desinhibida i controvertida figura al pessebre és un
contrapunt que humanitza la representació del misteri de Nadal i fa d’aquesta
representació casolana una meravellosa síntesi que harmonitza el seu missatge
transcendent i sobrenatural amb la realitat material i els condicionaments
biològics del nostre organisme. Figura que anualment és objecte duna continua i
creativa reinterpretació dels artesans figuristes el caganer és un dels
elements que personalitzen i donen identitat al nostre imaginari nadalenc enmig
de la profusa invasió d’iconografia de tradició anglosaxona que ens envolta en
aquestes dates.
denadal.cat |
El pessebre és la representació
plàstica del misteri de Nadal, que en principi tan sols es feia a les
parròquies i els convents seguint l’exemple de sant Francesc d’Assís que va
bastir un pessebre vivent la nit de Nadal de 1223. De mica en mica es va anar
introduint a les cases particulars. Van ser les llars aristocràtiques del segle
XVIII, les primeres a construir grans pessebres monumentals que visitat un públic
nombrós. Després el costum es va estendre al poble. La gran popularització fa
que avui encara sigui un dels elements més vius del nostre art popular. La bugadera,
el rabadà. La dona de les tites, els Reis d’Orient, el caganer u uns quants
personatges més, com també l’aviram, les cases de suro i el riu de paper
argentat, posar damunt uns bocinets de molsa i suro, ens porten en un racó del
menjador la il·lusió d’un món feliç i un tros de natura a casa.
La versió més coneguda del
caganer és la que trobem formant part dels nostres pessebres casolans, col·locat
sota un pont, rere un paller o en un
altre indret ocult, perquè seria una manca de respecte que la figura se situés
en un lloc del paisatge pessebrístic que fos visible des de la cova del
naixement o pels que van a adorar Jesús.
El caganer no apareix d’una manera exclusiva als pessebres, sinó que també és present en més espais de la imatgeria popular. Durant els segles XVI, XVII, i XVIII, època de preponderància dels gremis, el trobem com a motiu a les anomenades “rajoles dels oficis”. Hi ha també romanços del segle XIX, en català i castellà, que glossen el personatge del caganer i les accions biològiques que escenifica. És possible que la incorporació del caganer al pessebre tingués lloc durant el període del barroc, final del segle XVII inici del XVIII, un moviment que es caracteritzava per l’extremat realisme que va abocar, sobretot, a les natures mortes i a les escenes costumistes, totes molt relacionades amb la descripció de la vida del poble. És aleshores quan les condicions de feina i les escenes casolanes i a l’aire lliure es van tenir en compte com a temàtica artística. D’aquesta manera es dignificaven aspectes de la realitat quotidiana que fins aquell moment s’havien menystingut. Amb l’impuls del barroc i l’acostament costumista a la realitat, el caganer pren tot els seu significat cru irònic i escatològic alhora, conseqüent amb la condició humana i amb les servituds de la seva naturalesa. Es tracta d’una figura molt adequada i identificada del tot amb el medi rural d’on procedia.
La figura tradicional del caganer
és un pagès cofat amb barretina. Sol portar un cigarret al llavi o una pipa. Algunes
vegades té a la mà un tros de paper o un diari obert. Quant a la variant
femenina, fins fa pocs anys no s’ha fet models de caganeres.
Cada any, els ninotaires pessebristes, com a novetat o en ocasió d’un esdeveniment d’actualitat... creen models insòlits i especials. A semblança dels gegants, també hi ha figuretes de caganers pròpies i al·legòriques en pobles i viles. Com per exemple els caganers d’Anglès, de Bagà de Centelles, de Ripoll...La figura tradicional del caganer és un pagès cofat amb barretina. Sol portar un cigarret al llavi o una pipa. Algunes vegades té a la mà un tros de paper o un diari obert.
Quant a la variant femenina, fins fa pocs anys no s’ha fet models de caganeres.
A semblança dels gegants, també hi ha figuretes de caganers pròpies i al·legòriques en pobles i viles. Com per exemple els caganers d’Anglès, de Bagà de Centelles, de Ripoll...
Malgrat que Catalunya i alguns indrets del País Valencià és el lloc on té més tradició, popularitat i arrelament, el caganer del pessebre no és una figura exclusiva del nostre territori. Se’n troben també als pessebres de Múrcia, Nàpols i Portugal.
Font: amicsdelcaganer.cat
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada